Zomer 2003 maakten wij veel mee. De drie jaren ervoor waren niet bepaald rustig geweest, met de geboorte van onze zoon en dochter en het overlijden van mijn ouders. Maar zomer 2003 stond alles écht op zijn kop: het buurhuis ontplofte door een gasexplosie en ons eigen huis werd onbewoonbaar. Hoe onbewoonbaar, dat was op het 8 uur journaal te zien. Hoe gevaarlijk, dat was te zien bij het programma Weekend 112. De buurvrouw overleefde de gevaarlijke explosie en ook onze kinderen en oppas bleven gelukkig ongedeerd.
Trauma of schokkende gebeurtenis
Het was een traumatische gebeurtenis indertijd. Naarmate we het gaandeweg de volgende maanden verwerkten, werd het van een traumatische gebeurtenis langzaam een schokkende gebeurtenis. Het werd minder impactvol, maar het bleef een groot life event.
Onze huizen waren ontploft, ontwricht en kapot (de explosie trof meerdere buren) en wijzelf stonden te trillen op onze grondvesten. Na een traumatische ervaring heb je tijd nodig om je evenwicht te hervinden. Bovendien moest ons huis herbouwd worden.
Met kantoor aan huis zoals ik had, wil dat zeggen dat ik van de ene op de andere dag zonder huis en zonder kantoor zat. Sterker nog: mijn kantoorspullen waren in de eerste dagen na de explosie onvindbaar. Werk was nog niet, zoals nu, online en papierloos. De dossiers en ordners van mijn werk en ordners hadden de verhuizers, die in opdracht van de verzekeraar ons huis hadden moeten ontruimen voor de herbouw, onvindbaar in dozen gedaan.
Wij trokken tijdelijk in een woningbouwhuis, ons toegewezen door de burgemeester.
Wat mij opviel in die tijd was dat mensen in die tijd gewoon aan mij vroegen: “hoe gaat het met je werk” of “hoe gaat het met je bedrijf”? Ik stond iedere keer versteld van die vraag. Hoewel het leven voor anderen door was gegaan, was ons leven stil gevallen, met de berg onverwacht werk die we voor onze kiezen kregen. U kent de verhalen wel van de mensen die met een verbouwing bezig zijn. Daar zaten wij ongewild plotseling middenin en we konden weinig anders doen dan van keukenboer naar aannemer rennen en weer terug. Zes maanden later was het huis herbouwd en konden we terug. Twee verhuizingen binnen een half jaar verder, met tussendoor een herbouw van je eigen huis en met een schokkende gebeurtenis nog in je benen.
Every cloud has a silver lining
De Engelse taal heeft er een prachtig gezegde voor: Every cloud has a silver lining. Ik ken geen Nederlandse uitdrukking hiervoor. Letterlijk vertaald is het: elke wolk heeft een zilveren randje. Of: in elke slechte situatie is er een element van goed.
De vraag in die tijd “hoe is het met je bedrijf?” heeft me aan het denken gezet. Hoe kon het dat mensen mij die vraag stelden? Is het niet zo dat iedereen kan weten hoe druk je het hebt? Zien we misschien met zijn allen over het hoofd hoe tijdrovend sommige dingen zijn? Krijgen we daar misverstanden, spanning en stress van?
In de praktijk miste ik een boek waaruit ik kon putten om mijn balans tussen werk en privé vorm te geven. Er was geen goede informatie voor deze veranderde tijd waarin mannen en vrouwen werken en, zoals wij, er een gezin naast hadden. Wat voor mij niet bruikbaar bleek, waren de ‘blije boekjes’ met oppervlakkige, korte stukjes in verschillende glossystijlen. ‘Binnen vijf minuten je leven in balans’ en dat soort kreten: het werkte niet om het onderwerp balans werk privé, work life balance, goed te doorgronden.
De Balanstool Priorities.nu – de berekening van de balans in het werk en de berekening van de balans tussen werk en privé
Gaandeweg heb ik het idee voor de Balanstool Priorities.nu – de berekening van de balans tussen werk en privé uitgedacht. In 2005 is de stap gevolgd om voor de ontwikkeling ervan een Europese subsidie aan te vragen. Eind 2007 is de balanstool Priorities.nu gelanceerd en tot 2013 als gratis internetapplicatie beschikbaar geweest. Met financiering vanuit Priorities en bijdragen vanuit het Europees Sociaal Fonds is De Balanstool Priorities.nu ontwikkeld tijdens een tweejarig project.
Een goede balans tussen werk en privé kun je berekenen
De Balanstool Priorities.nu – bedacht en ontwikkeld door Priorities, laat de berekening zien van de balans in het werk en de balans tussen werk en privé.
Nadat je alle taken hebt benoemd die je hebt en hoeveel tijd je ermee kwijt bent, projecteert De Balanstool Priorities.nu dit op een 24-uurslijn. Zo kun je je work life balance berekenen. Je balans tussen werk en privé kun je inzichtelijk maken.
Wat boven de rode 24-lijn uitkomt, ‘past’ niet in je dag. Het maakt (huidige, toekomstige en verborgen) tijdsdruk inzichtelijk waarna je prioriteiten kan stellen en een oplossing ervoor kunt bedenken.
Indien bij tijdanalyse over een lange periode blijkt dat taken ver boven de rode 24 uurslijn uitkomen, is de vraag hoe duurzaam inzetbaar we zijn, of onze stress niet te hoog is en hoe we vitaal kunnen blijven.
Werk Privé Balans
Het tweejarig project Priorities.nu (mede gefinancierd door het Europees Sociaal Fonds) startte ik met een literatuuronderzoek en vergelijkend onderzoek naar wat in verschillende landen bekend was over een goede work life balance. Canada liep voorop op dat moment; in Nederland was rond 2005 nog weinig aandacht voor work life balance. Werkgevers in Canada zagen het belang al in van preventie van stress en een goede work life balance voor hun medewerkers en gelukkig is deze aandacht ook in Nederland ontstaan.
Ik ben er trots op bijgedragen te hebben aan de bewustwording van het belang van een goede balans tussen werk en privé in Nederland.
Trots ben ik ook op de Balanstool Priorities.nu – de berekening van de balans tussen werk en privé.
Preventie van en oplossingen voor werkdruk en stress is de specialisatie van Priorities. Als eigenaar van Priorities zet ik mij iedere dag met plezier in voor deze werkende oplossingen voor werkdruk!
Sandra Kruijt
Meer weten? Start met het Ebook Priorities at Work – 9 werkende oplossingen voor werkdruk. 10 jaar executive coaching heb ik gebundeld in deze doeltreffende inzichten, die je direct kunt inzetten stress en werkdruk te verlagen.
Of lees meer over wat Priorities voor u kan betekenen:
(deze post werd gepubliceerd in december 2009, bijgewerkt in juli 2023 en april 2025)
Ik herinner het me nog, Elton
Ik kan me helemaal voorstellen dat je na een dergelijke gebeurtenis tijd nodig hebt om je balans te hervinden en dat je bedrijf/werk dan niet op de eerste plaats komt! Je werkt tenslotte om te leven en niet andersom.