Zoals u bekend, is jaarlijks de Week van de Werkstress in november sinds 2014. Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid kijkt vaak terug op een geslaagde week waarin veel bedrijven en organisaties aandacht besteedden aan werkstress. Ook kijkt SZW tevreden terug op de bewustwordingcampagnes ‘Herken de druppel – check je werkstress’, de campagne Duurzame Inzetbaarheid en de campagne ‘Herken pesten’. In deze vorm houden de campagnes na vier jaar op te bestaan.

 

Na ons diploma werkdruk geen boekverbranding

 

Nu is het niet de bedoeling dat we na ons diploma werkdruk dat we met vlag en wimpel haalden, onze boeken verbranden. Wat in de Week van Werkstress 2017 aardig duidelijk werd, is de omvang van het werkstress probleem, met grote koppen in o.a. Volkskrant en Trouw over het aantal burnout gevallen in Nederland. Maar liefst 15% van de Nederlandse vrouwen zegt een burnout te hebben gehad en 9 procent van de mannen. Bij 92% van de burnout gevallen was dit bovendien vastgesteld door de bedrijfsarts of huisarts (uit: het Nationaal Salaris Onderzoek onder 72.000 werknemers uitgevoerd door Universiteit Nyenrode en Intermediair).

 

99 oplossingen tegen werkstress

 

Het is belangrijk dat we ons bewust blijven van het risico op werkdruk, werkstress, burnout en psychosociale arbeidsbelasting en ons hier actief tegen blijven inzetten. Daarom goed om hier de 99 oplossingen tegen werkstress aan te halen. Ze werden in een eerdere Week van de Werkstress opgesteld, zijn niet nieuw. Zeer geruststellend is -als u ze al eerder heeft gelezen- dat u nu klaar bent.

Lees hier de tips tegen werkstress: 99 OPLOSSINGEN TEGEN WERKSTRESS | Priorities | Campagne Herken de Druppel – Check je Werkstress.

Wel goed om het volgende te bedenken. Net zo min als je een ziekenhuis vol patiënten beter kunt maken door ze bij de ingang 99 tips tegen ziekte uit te delen, kunnen we verwachten dat je met een lijst tips een groot issue als ziekteverzuim, burnout, verlies van verdienvermogen, uitval als grote risico- en kostenpost voor organisaties te lijf kunt gaan.  Enige inspiratie kunnen ze u misschien wel geven.

 

Werkende oplossing

 

Om te komen tot inhoudsvolle oplossingen voor werkdruk in een specifiek geval is nodig dat je weet waar het probleem echt zit. Voor deze persoon, dit team, deze afdeling van de organisatie. Voor deze maatschap, deze board, de leden van dit management team, deze zelfstandig ondernemer en ga zo maar door.

De mindset die ik u hier wil meegeven is de volgende. Naast 99 tips tegen werkstress zijn drie stappen belangrijk:

Stap 1: bewustwording

… dat het ook voor u of één van uw beste mensen wel eens te veel kan zijn, de werkdruk of de zelf opgelegde werkdruk.

Stap 2: analyse

Waaruit is die werkdruk opgebouwd? Werkdruk alleen in het werk, in privé of in de combinatie tussen werk en privé. Spelen misschien meerdere functies, is uw work life balance uit balans, speelt drukte voor u als working parents, life events, mantelzorg of rouw? Of is het een potpourri?

Stap 3: de concrete oplossing van uw concrete werkdruk of zelfopgelegde werkdruk

Kunt u werk reduceren, de organisatie van uw werk (of leven) opnieuw inrichten, uw prioriteiten anders stellen om uw targets te halen (in werk en vitaliteit)?

 

Moeilijk, makkelijk, effectief

 

Stap 1 is voor u moeilijk. Stap 2 is voor mij gemakkelijk. Stap 3 is uiterst effectief. Ik heb er al veel mensen bij begeleid. Stap 3 is een stap waarbij u en ik, indien gewenst, effectief en plezierig kunnen gaan samenwerken. In een kickstart coaching van een dag gaan we samen achter uw bureau zitten.

Wie bent u, wat doet u, wat doet u niet dat wel bij uw functie hoort, wat doet u te weinig, teveel of te vaak, wat kan anders? U weet als geen ander hoe u resultaten in uw functie neerzet. Ik breng daarbij kennis van functies, organisaties, sectoren, HRM, arbeidsomstandigheden en werkende oplossingen voor werkdruk in. Ook breng ik mijn werkervaring als advocaat, als één van de oprichters van een groot bedrijf in Ierland, management teamlid en Chief Human Resources in.

 

Priorities at Work

 

Het Priorities at Work programma begint met deze effectieve interventie waarin mensen werk reduceren en direct de omslag maken waar ze vaak al lang naar zochten, gevolgd door implementatie gedurende een maand of halfjaar.

U ziet ik schrijf mijn dienstverlening uw werkdruk binnen. Maar dat mag ook. U bent per slot van rekening relatie van Priorities of lezer van Sandra Blog – on work life balance van Priorities. Voor uzelf of voor (één van) uw beste mensen.

In mijn praktijk waarin ik vanaf 2004 drukbezette, hoogopgeleide professionals, uiterst bekwame deskundigen begeleid zodat ze veel minder kunnen maken, veel meer tijd over houden en tegelijkertijd hogere targets halen, word ik ingeschakeld bij een hoge werkdruk of werkstress. De mindsets in deze serie volgen rechtstreeks uit deze praktijkervaring.

Mijn stelling is in al die jaren ongewijzigd: De oplossing van werkdruk begint met het succesvol reduceren van uw werk.

 

Work hard. Live balanced. Sandra Kruijt

 

 

 


UITNODIGING KENNISMAKINGSGESPREK

Wilt u direct aan de slag om werk te reduceren en het risico voor u op burnout te beperken? Is het lastig om te bedenken wat hierin de meest logische stap is om te zetten omdat u zoveel werk hebt liggen (in werk of in privé)? Gaat u dan met me in gesprek.

Ik nodig u uit voor een telefonisch kennismakingsgesprek. Het gesprek is kosteloos, vrijblijvend en vertrouwelijk. In dit gesprek krijgt u  helder wat u nu nog tegenhoudt om minder uren te werken, leert u wat er voor nodig is om uw werk te verminderen en welke stap u hierin kunt zetten. Ook vertel ik u graag meer over het Priorities at Work Programma.

U kunt zich hier aanmelden. Work hard. Live balanced. Sandra Kruijt

 

 

 

Kennismakingsgesprek aanvragen

 


WILT U WETEN WIE IK BEN EN WAT IK VOOR U KAN BETEKENEN?

 

Met plezier begeleid ik directeuren, managers, hoogleraren en mensen in vrije beroepen, die een spagaat ervaren tussen declarabele uren werken in hun expertise en hun management-, bestuurs- of acquisitietaken. Met coaching on the job en in-company advies begeleid ik cliënten om veel minder uren te maken door werk te reduceren, de organisatie van het werk opnieuw in te richten, scherpe prioriteiten te stellen en veel hogere targets te halen.

Dit doe ik sinds 2004, met succesvolle begeleiding van bijvoorbeeld een hoogleraar met een grote afdeling, een directieteam van een bank of een directeur van een zorginstelling.

Een spagaat kan veroorzaakt worden door hoge eisen en doordat er teveel werkzaamheden liggen. Een spagaat kan ook veroorzaakt worden door life events, hectiek als working parents, work life balance, mantelzorg, (chronische) ziekte of burnout. Voor de oplossing draag ik mijn werkervaring als advocaat, als Chief Human Resources, lid van het management team en als bestuurslid van het Nederlands Kennisnetwerk Duurzame Inzetbaarheid bij aan de expertise van mijn cliënten. Samen geeft dat prachtige resultaten.


 ABONNEERT U ZICH OP DE SANDRA BLOG SERIE: 8 MINDSETS OM BURNOUT BEWUST TE BEPERKEN (RECHTS BOVENAAN DEZE PAGINA)

Tijdens en na de Week van de Werkstress 2017 (13 – 19 november) belicht ik in deze 8-delige serie op De Sandra Blog – on work life balance van Priorities, het onderwerp burnout en zet dit om in direct bruikbaar advies.

Wilt u niets van deze serie missen? Abonneert u zich op De Sandra Blog – on work life balance (rechts bovenaan deze pagina). U ontvangt de nieuwe posts één of twee keer per week. Met achtergrond informatie en een kwinkslag zet ik u graag aan het denken.

 


EERDER SCHREEF IK IN 8 MINDSETS OM BURNOUT BEWUST TE BEPERKEN :

MINDSET 1 – MET DE JUISTE KENNIS BEPERKT U HET RISICO

Er is veel goede kennis aanwezig. De kunst is die kennis eruit te pikken die u precies de juiste stap verder kan helpen. Bij work load, werkdruk, werkstress, burnout spelen veel verschillende factoren. Is uw werk of uw privé daarin bepalend? Of juist de combinatie? Informatie op (uw) maat is belangrijk. https://wp.me/p2f05p-1mx

MINDSET 2 – WEES U BEWUST VAN DE HEERSENDE MENING IN UW DIRECTE OMGEVING

Kent of bent u één van de mensen die veel ballen in de lucht houden? Weet u ook wel, dat de work load bij u al een tijdje opbouwt? Hoe denkt men over werkdruk, stress en burnout in uw omgeving? Er zijn een paar goede vragen (van I-SZW, voorheen: arbeidsinspectie) die u zichzelf kunt stellen. https://wp.me/p2f05p-1nm

MINDSET 3 – BURNOUT: EEN GROTE SKYDANCER

Wat we leren van onderzoek naar burnout? Hoe we het voorkomen!

Burnout lijkt een hele omweg. Een skydancer die veel energie kost. Word geen skydancer. https://wp.me/p2f05p-1nQ

MINDSET 4 – LEIDINGGEVENDEN, BURNOUT EN MIJN TELEFOONNUMMER

Mensen noemen de hoge werkdruk als belangrijke oorzaak van verzuim, zowel de feitelijke werkdruk als de zelfopgelegde werkdruk.

De rol van de leidinggevende is cruciaal. Bij het hoger management, directieleden en bijvoorbeeld zelfstandigen is de vraag of zij een leidinggevende hebben die een rol voor hen kan vervullen mochten zij uitvallen. Of geldt voor hen een hoog ‘zoek het zelf maar uit’–gehalte? https://wp.me/p2f05p-1oD 

 

 


UITNODIGING KENNISMAKINGSGESPREK

Wilt u direct aan de slag om werk te reduceren en het risico voor u op burnout te beperken? Is het lastig om te bedenken wat hierin de meest logische stap is om te zetten omdat u zoveel werk hebt liggen (in werk of in privé)? Gaat u dan met me in gesprek.

Ik nodig u uit voor een telefonisch kennismakingsgesprek. Het gesprek is kosteloos, vrijblijvend en vertrouwelijk. In dit gesprek krijgt u  helder wat u nu nog tegenhoudt om minder uren te werken, leert u wat er voor nodig is om uw werk te verminderen en welke stap u hierin kunt zetten. Ook vertel ik u graag meer over het Priorities at Work Programma.

U kunt zich hier aanmelden. Work hard. Live balanced. Sandra Kruijt

 

 

 

Kennismakingsgesprek aanvragen

 

Deel dit artikel