Vanaf mijn werkplek heb ik uitzicht op een recreatiegebied waar veel hardlopers heel hard lopen. Vaak en ver. Voor iedere hardloper heb ik bewondering. En soms zie je iemand voorbij rennen die nog moeite heeft met de basisles van hardlopen: beweeg het lichaam zo min mogelijk en laat alleen benen de meters maken.

Dan zie je iemand die tijdens het hardlopen zo’n commotie maakt, armen die alle kanten op gaan, handen all over the place en dat bedoel ik niet in de zin van #metoo, maar gewoon handen die in het luchtledige overal wapperen.

Een soort skydancer, zeg maar, die een hoop energie vraagt die je er steeds opnieuw in moet blazen. En ook daar heb ik veel bewondering voor. Want zij zijn wel mooi de hardloper en ik de achter-bureau-zitter. Dat neemt niet weg dat ze hun energie goed in de gaten moeten houden.

 

Hoge targetsles geleerd

Sommige mensen kunnen ook op die manier werken, met commotie. Kost heel veel energie. Die mensen hebben de werkles nog niet helemaal geleerd.

De les, die de meesten van ons vaak al jaren geleden geleerd hebben.  Hoe meters te maken. We weten al lang hoe we geweldige resultaten neerzetten, waar we goed in zijn, wat we moeten doen om precies dat te bereiken wat in onze business doelstellingen staat. Hoge targets, fantastisch om jaar na jaar te halen.

 

Opbouw van (gewone) work load naar stress

En toch kan in al die jaren ook gaandeweg iets opbouwen, bij u of de mensen voor wie u verantwoordelijk bent. Een work load bouwt langzaam op in werkdruk, werkdruk in werkstress en stress uiteindelijk in burnout.

Onder 533 mensen uit een onderzoek van TNS Kantar in opdracht van Zilveren Kruis, dat in mei 2017 werd afgerond, kwam als oorzaak van hun burnout:

 

Werk/privé niet in balans (49%)
Teveel werkzaamheden binnen aantal uren dat mensen werkten (45%)
Privé omstandigheden (35%)
Te weinig ondersteuning van collega’s/management (33%)
Te weinig erkenning voor hun werk (23%)
Te hoge verwachtingen (20%)

 

 

 

 

 

Gevolgen burnout

Van alle ingrijpende gevolgen van burnout volsta ik met het benoemen van deze. Hoe lang mensen niet werkten vanwege de burnout varieerde van één- twee maanden (36%),  drie tot vijf maanden (32%) tot langer dan zestien maanden (4%). Na herstel was 77% bang om weer tegen dezelfde dingen aan te lopen als voor hun burn-out.

 

Burnout: een enorme skydancer

Burnout lijkt een hele omweg kortom. Een skydancer die veel energie kost. Iets dat u moet proberen voor te zijn, koste wat het kost, en waar u koste wat het kost zo kort mogelijk in terecht wilt komen. U en de mensen voor wie u verantwoordelijk bent.

 

Kosten burnout

NRC checkte zomer 2017 wat Zilveren Kruis aangaf in een advertentie ‘Kosten van burnout bedragen 60.000 euro’. Ik laat de uitkomst maar voor wat het is. Misschien hebt u meer aan deze Factsheet van TNO of dit Factsheet Ziekteverzuim.

Waar het mij wel om gaat is het volgende: u kent u eigen jaarinkomen en dat van de mensen aan wie u leiding geeft als beste. U kunt het beste overzien wat uitval voor u en uw organisatie betekent.

Tel daarbij eventuele kosten van vervanging en begeleiding tijdens volledige terugkeer naar werk.

Tel daarbij op de kans dat dezelfde hoeveelheid werk op u ligt te wachten als u terugkomt op het werk. Want vaak is dat zo. Het werk blijft gewoon liggen tot u er weer bent. Dan weet u hoe het echt gesteld is.

 

Kunst en belangrijkste mindset bij burnout

De kunst en belangrijkste mindset bij burnout is, als het in uw macht ligt, dat u het voorkomt. De les in werken hebt u al lang geleerd, dat kunt u als geen ander. Nu de les in burnout nog: wordt geen skydancer als uw werkdruk te lang te hoog is. Grijp direct in. Here and now.

 

ABONNEERT U ZICH OP DE SANDRA BLOG SERIE: 8 MINDSETS OM BURNOUT BEWUST TE BEPERKEN (RECHTS BOVENAAN DEZE PAGINA)

Bent u een nieuwe lezer van deze blogserie ‘8 mindsets om burnout bewust te beperken’? In het kader van de Week van de Werkstress 2017 (van 13 – 19 november) belicht ik in deze 8-delige serie op De Sandra Blog – on work life balance van Priorities, het onderwerp burnout en zet dit om in direct bruikbaar advies.

Wilt u niets van deze serie missen? Abonneert u zich rechts bovenaan deze pagina. U ontvangt de nieuwe posts één of twee keer per week om 06.50 uur ’s morgens. Met achtergrond informatie en een kwinkslag zet ik u graag aan het denken.

 

Work hard. Live balanced. Sandra Kruijt

 

 


WILT JE WETEN WIE IK BEN EN WAT IK VOOR JE KAN BETEKENEN?

Met plezier begeleid ik directeuren, managers, hoogleraren en mensen in vrije beroepen, die een spagaat ervaren tussen declarabele uren werken in hun expertise en hun management-, bestuurs- of acquisitietaken. Met coaching on the job en in-company advies begeleid ik cliënten om veel minder uren te maken door werk te reduceren, de organisatie van het werk opnieuw in te richten, scherpe prioriteiten te stellen en veel hogere targets te halen.

Dit doe ik sinds 2004, met succesvolle begeleiding van bijvoorbeeld een hoogleraar met een grote afdeling, een directieteam van een bank of een directeur van een zorginstelling.

Een spagaat kan veroorzaakt worden door hoge eisen en doordat er teveel werkzaamheden liggen. Een spagaat kan ook veroorzaakt worden door life events, hectiek als working parents, work life balance, mantelzorg, (chronische) ziekte of burnout. Voor de oplossing draag ik mijn werkervaring als advocaat, als Chief Human Resources, lid van het management team en als bestuurslid van het Nederlands Kennisnetwerk Duurzame Inzetbaarheid bij aan de expertise van mijn cliënten. Samen geeft dat prachtige resultaten.

 


UITNODIGING KENNISMAKINGSGESPREK

Wil je direct aan de slag om het risico voor jou op burnout te beperken? En is het lastig om te bedenken wat hierin de meest logische stap is om te zetten omdat je zoveel werk hebt liggen (in werk of in privé)? Ga dan met me in gesprek.

Ik nodig je uit voor een telefonisch kennismakingsgesprek. Het gesprek is kosteloos, vrijblijvend en vertrouwelijk. In dit gesprek krijg je helder wat je nu nog tegenhoudt om minder uren te werken, leer je wat er voor nodig is om je werk te verminderen en welke stap je hierin kunt zetten. Ook vertel ik je graag meer over het Priorities at Work Programma.

Je kunt je hier aanmelden. Work hard. Live balanced. Sandra Kruijt

 

[custom_button style=’btn_small btn_type11′ href=’/professional-organizing/’]Kennismakingsgesprek aanvragen[/custom_button]

 

 

 

Eerder schreef ik in 8 Mindsets om burnout bewust te beperken:
Mindset 1 – Met de juiste kennis beperkt u het risico

Er is veel goede kennis aanwezig. De kunst is die kennis eruit te pikken die u precies de juiste stap verder kan helpen. Bij work load, werkdruk, werkstress, burnout spelen veel verschillende factoren. Is uw werk of uw privé daarin bepalend? Of juist de combinatie? Informatie op (uw) maat is belangrijk.

Mindset 2 – Wees u bewust van de heersende mening in uw directe omgeving

Kent of bent u één van de mensen die veel ballen in de lucht houden? Weet u ook wel, dat de work load bij u al een tijdje opbouwt? Hoe denkt men over werkdruk, stress en burnout in uw omgeving? Er zijn een paar goede vragen (van I-SZW, voorheen: arbeidsinspectie) die u zichzelf kunt stellen.