In 2004 schreef ik het projectplan voor De Balanstool Priorities.nu – de berekening van de balans in het werk en de balans tussen werk en privé. Een Europese subsidie werd verleend en de Balanstool werd gemaakt, een grote internetapplicatie die het mogelijk maakt allerlei berekeningen te maken. Sindsdien heb ik heel wat mensen begeleid aan de hand van de Balanstool (mezelf incluis).

Het is 6 jaar later en werk-privé balans is een hot item. Jaja, vooruitziende blik. Specialiseren in een onderwerp dat op dat moment nog helemaal niet leeft, is spannend als ondernemer. Nu lever ik heel graag een bijdrage aan het oplossen van werkdruk binnen bedrijven en privédruk van professionals en zet mensen aan het denken over hun eigen oplossingen.

Werkgevers weten vaak nog steeds niet hoe ze met het onderwerp moeten omgaan en werknemers lopen tegen werkdruk en privédruk aan. Met zijn allen denken we vaak dat balans werk en privé een non-issue, een luxe issue of een vrouwending is. Ook denken we dat balans werk en privé over 2 dingen gaat: je werkt of je hebt privé. In werkelijkheid slokt werk al je tijd op en bestaat privé, afhankelijk van je situatie, uit 10-15 categorieën.

Het zijn nieuwe tijden en nieuwe inzichten en daar moeten we ook op die manier mee omgaan. Geen oude wijn in nieuwe zakken proberen.

Deze week heb ik naast work life balance coaching (dat ten goede komt aan gezin van 4 kinderen en 2 mooie banen) een interview gegeven over de Balanstool en dingen aangekaart als:

1. We denken vaak ‘het moet efficiënter’. De werkelijkheid is anders. We doen veel te veel. Tijd = vol = op = keuzes maken = priorititeiten. Dat is nog een lastige boodschap.

2. Je werkdruk, je privédruk of de combinatiedruk kun je berekenen. Zo maak je voor jezelf inzichtelijk welke keuzes je hebt (gemaakt).

3. Let vooral op ‘schakeltijd’. Teveel verschillende taken = teveel schakelen en schakeltijd = stress, omdat je steeds weer naar het andere ‘compartiment’ in je hoofd moet om na te gaan of alles goed loopt. Dit is helemaal het geval als de taken te ver van elkaar liggen, zoals werk en kinderen. Als het mogelijk is, los de schakeltijd op.

4. Let op ‘neuzeltaken’. Taken die te onbelangrijk zijn om over te praten, maar die wel tijd vragen. 12x 5 minuten is een uur. Ook voor die neuzeltaken moet je een oplossing vinden.

5. Pas bij het in kaart brengen van je taken met De Balanstool Priorities.nu zie je hoeveel je doet en kun je effectieve keuzes gaan maken.

Het idee is simpel. Benoem alle taken die je hebt, plak er een tijdsbesteding aan en De Balanstool projecteert dat op een 24 uurslijn. Alle taken boven de 24 uur zijn concreet ‘jouw stress’, de taken die niet in je dag passen.

Hoe dat zit? Denk maar aan je jaarlijkse belastingaangifte. Daar vergeet je rekening mee houden. Da’s toch niet zo erg? Nee, maar de lijst aan dit soort ‘vergeten’ taken is lang en dat veroorzaakt vaak onze werkdruk of privédruk.

6. Let dus op de ‘vergeten’ taken. Aan de Balanstool ligt een grote database ten grondslag met dit soort taken, belangrijke zaken, neuzeltaken, vergeten taken en voor uw belangrijke andere taken heeft de Balanstool de mogelijkheid om aan te vullen.

Zo zagen we bij de work life coaching deze week weer mooie dagen tevoorschijn komen, met taken rond de 30-40 uur per dag! Herhaal: Per dag! Dat is wat er in je hoofd zit om te gaan doen. En dan gaan we nu yoga doen. Sjees erheen, op twee wielen de bocht door, kleed je om, ga rustig je matje liggen, sluit je ogen en adem uit….

Nou, als het voor u werkt?! Maar ik zou zeggen, ga eerst de werk en privédruk écht oplossen. Facts & figures. Daarna lig je heerlijk op dat yogamatje.

Work hard. Live balanced. Sandra Kruijt

 

Deel dit artikel