Het maakte indruk toen toenmalig minister Bruno Bruins in maart 2020 aftrad als minister voor Medische Zorg en Sport, nadat hij last kreeg van een flauwte tijdens een debat over de coronacrisis. Hier op de Sandra Blog – on work life balance van Priorities en vanuit Priorities’ blogserie Healthy Workplaces Manage Stress vroeg ik mij af hoe het met Bruno Bruins gaat?

In juni 2020 geeft Bruno Bruins aan dat het gelukkig weer goed gaat, zoals het interview hieronder ook laat zien. Bruins geeft hij aan dat hij veel slaapt en dat het iedere dag beter gaat.

In september 2020 is hij van start gegaan als tijdelijk directeur van de Haagse vervoersmaatschappij HTM. Dat duidt op volledig herstel na ongeveer vijf-zes maanden. Gelukkig. Het is een verloop van het herstel dat je vaker ziet.

Sympathiek en warm, zo omschrijft Bruins de vele reacties die hij kreeg. Het voelde als een klap op de schouder.

Fijn om te weten dat het Bruno Bruins weer goed gaat. In de spannende periode waarin hij en wij allemaal zaten bij het uitbreken van de pandemie in maart 2020 ging het ons erg aan het hart. Goed om iemand weer te zien lachen en te horen dat hij na enkele maanden uitrusten weer in een mooie positie weer van start ging.

In het kader van (preventie van) stress en burn-out geef ik u graag het volgende mee. Werkdruk, stress, uitval en burn-out overkomt niet de minsten onder ons. Preventie van uitval is belangrijk, ook voor de meest capabele mensen tijdens fysiek en mentaal zeer uitdagende tijden. U kunt ongetwijfeld zulke capabele mensen in uw omgeving die niettemin overwerkt, overspannen, burnout raakten of een zogeheten surmenage kregen. Hier leest u meer over welke Bekende Nederlanders een burn-out kregen en daar gelukkig van herstelden.

Het uitvallen (lees: omvallen) van deze bekende Nederlander (BN’ers) laat zien hoe moeilijk het kan zijn om uitval zelf voor te zijn. Het werk is belangrijk, onze intenties zijn goed, we moeten zoveel en we willen zo graag goede resultaten neerzetten. Dan is het moeilijk om zelf gas terug te nemen. Vaak ook heeft je omgeving beter dan jijzelf door hoe het écht met je gaat, maar is het lastig om jou duidelijk te maken dat je een pas op de plaats moet maken.

Wat kun je zelf doen?

Je kunt verder lezen:

  • In deze post Werkstress: een belangrijk onderwerp in deze tijd leg ik uit wat je zelf kunt doen om te voorkomen dat je uitvalt. Je treft er een belangrijk overzicht aan van stress signalen waarmee je kunt inventariseren of je in de gevarenzone zit.
  • Je kunt het Ebook Priorities at Work downloaden en één van deze 9 Werkende Oplossingen inzetten om werkdruk direct te verlagen.

Wat kunnen anderen voor je doen?

Een goede vraag om te bespreken met de mensen om je heen is: ‘Als het niet goed met mij gaat, hoe kun jij dat dan zien?’ en ‘En als je dat ziet, hoe kun jij mij dat dan het beste duidelijk maken en zorgen dat ik bij stress signalen tijdig ingrijp?’.

 

Wat kun je het beste aangeven als je (bijna) uitvalt?

Het verhaal vanuit de VVD rond het uitvallen van (oud-minister) Bruins vertelt, dat het ging om een ‘flauwte’. Het is begrijpelijk om het als zodanig te framen. Net zo begrijpelijk zou het zijn om het te benoemen als burnout, overspannen of overwerkt. Als je het groot zou willen maken kun je het een burnout van een bekende Nederlander noemen.

Iedere functie, positie, verantwoordelijkheid, organisatie of bedrijf vraagt een eigen woordkeuze. Het is belangrijk om aan te sluiten bij de woordkeuze die past bij jouw positie, sector en werkomgeving. De woordkeuze moet zodanig zijn dat het op de korte termijn verklaart wat er speelt en op de lange termijn geen negatieve impact heeft op het verdere verloop van je carrière. Het is belangrijk hier zeer zorgvuldig mee om te gaan. In een periode waarin (lichamelijke of mentale) kwetsbaarheid kan spelen, kan het belangrijk zijn hier in een vroeg stadium over te klankborden. Neem hiervoor contact op, zodat we een (gratis, 10 minuten) adviesgesprek kunnen inplannen.

Preventie van werkstress gaat daarover. Het belang van preventie van uitval, belangstelling voor de ander, een helpende hand en waar mogelijk en de klap op de schouder, sympathiek en warm als de ander dat nodig heeft. Ook als u of ik de ander zijn.

Ik hoop dat de foto van het moment waarop Bruins omviel niet meer getoond wordt. Media kunnen de neiging hebben foto- of filmmateriaal dat voor betrokkene pijnlijk kan zijn om terug te zien, te herhalen. Enige prudentie is wel op zijn plaats. Het onderstaande filmpje is positief om te laten zien.

Healthy Workplaces Manage Stress. Sandra Kruijt

 

Youtube – juni 2020.

Deel dit artikel