Het was weer eens tijd voor zo’n vrolijke wasmiddel reclame. Ik kreeg er acute inspiratie van en dacht: “hoe zou een wasmiddelenreclame eruit zien die de naakte waarheid rond vieze kleren zou laten zien?”.

“G*dv*rhierengunter, gooi je nou weer die beker melk om? Heb ik me net door de hele stapel was heengewerkt, alles weer gestreken en dan heb jij net dat shirt aan, g*dv*rhierengunter, en dan kan het alweer in de was”.

Tegen het einde van die zin heb je zoveel lelijke woorden gezegd dat je er als vanzelf ermee ophoudt.  

Het komt door de omgevallen beker tax. Er zit namelijk een bepaald quotum aan omgevallen bekers. Als je het quotum nog niet hebt gehaald, is er geen vuiltje aan de lucht. Je sopt en poetst en dweilt en lacht bij iedere omgevallen beker, niet doorhebbende dat de omgevallen beker tax op de achtergrond zijn eigen score bijhoudt. Je stelt gerust ” is niet erg lieverd, kan gebeuren” en lacht en sopt en dweilt verder.

Ondertussen rekent en telt je eigen hoofd op de achtergrond: “weer eentje erbij. Dat komt dan op … ” … omgevallen beker tax ineens bereikt … jackpot … en dan ziet de wereld er bij de volgende omgevallen beker anders uit. De volgende die een beker omgooit, om het even wie, kan zelfs je dierbare collega op het werk zijn, krijgt de wind van voren. Stampvoeten, rood hoofd, g*dv*erhierengunter. Mooier word je er niet van.

Nee, dan doe ik op t.v. maar anders. Trek ik maar beter zo’n omo-witgewassen laken uit de kast, knoop hem als ridder om mijn schouders en loop met een brede omo-witgewassen lach mijn in de waterval spelende witgewassen zoontje tegemoet.

Da’s een schonere waarheid.

Work hard. Live balanced. Sandra Kruijt

 

Deel dit artikel